SNS Historisch Centrum

 Contact       Disclamer     Facebook      Youtube

SNS Historisch Centrum Contact disclamer
Over ons About us Bankgebouw Geschiedenis vergaderruimte Virtuele Rondleiding

Hans van den Bor, directievoorzitter van RegioBank. De posters op de achtergrond zijn de originele Zilvervloot-pos- ters (SNS en RegioBank hebben deze spaarvorm nieuw leven ingeblazen).   foto GPD/RegioBank)

RegioBank heeft er nu in totaal 531 in Nederland. Geen protserige paleizen vol marmer, hoogpolige tapijten en dure kunst, maar relatiefkleine kantoren die gedreven worden door diep in de lokale gemeenschap gewortelde zakenlieden. „Vaak zijn het assurantieondernemers. Mensen die ergens geboren en getogen zijn, het lokale dialect spreken en die actief zijn in het verenigingsleven. Als we in een bepaald dorp mogelijke klanten zien en bovendien een geschikte ondernemer vinden, proberen we met zo iemand samen te werken. De RegioBank wordt dan gevestigd in zijn kantoor", legt Van den Bor uit.

Een groot voordeel van die werkwijze is dat klanten dicht bij huis geholpen kunnen worden door mensen die ze vaak al jaren kennen en die ze door en door vertrouwen. Vooral wat oudere klanten stellen dat op prijs. „Veel mensen vinden het fijn dat ze financiële zaken kunnen bespreken met iemand die ze kennen en dat ze niet iedere keer weer met een andere medewerker te maken krijgen. Veel banken verwijderen zich steeds verder van de klant en zijn vrijwel alleen nog te bereiken via internet of een callcenter. Wij kiezen bewust voor een andere aanpak. We willen juist zo dicht mogelijk bij de klant zitten."

RegioBank biedt een volledig pakket aan bancaire diensten, tot hypotheken aan toe. De bank mikt niet alleen op particulieren, maar ook op kleinere mkb-bedrijven. Internetbankieren kan ook. „We hebben niets tegen internetbankieren, maar vinden wel dat klanten, als ze daar behoefte aan hebben, voor advies ook binnen moeten kunnen lopen bij een bank in de buurt", legt Van den Bor uit. Daar waar andere banken afhaken, ziet RegioBank vaak nog wel mogelijkheden om een bankkantoor open te houden of nieuw te openen. Zoals in Bathmen. „In dat dorp met zo'n 5500 inwoners ging onlangs het laatste bankkantoor dicht. Wij kijken dan of er mogelijkheden zijn en of er een geschikte ondernemer is die met ons in zee wil. Nu is er binnenkort toch weer een bank in Bathmen.

Daar zijn veel mensen in het dorp blij om."

Die aanpak werkt, zo blijkt niet alleen uit de groei van het aantal kantoren. Ook het aantal klanten van RegioBank groeit. Het afgelopen jaar kwamen er ruim 50.000 bij en de bank telt nu ruim een half miljoen klanten. En verdere groei is volgens Van den Bor heel goed mogelijk. Zo gaat de bank overleggen met de landelijke vereniging van kleine kernen. „We kijken of we elkaar kunnen helpen als er ergens weer een bankfiliaal dreigt te verdwijnen", zegt de directievoorzitter. De fysieke nabijheid van een bank stellen veel mensen op prijs, weet hij. „Mensen willen bij belangrijke financiële beslissingen door de bank erkend en herkend worden als mens en niet als bankrekeningnummer."



RegioBank is onderdeel van de SNS Reaal, maar opereert zelfstandig.


RegioBank is op 1 juli 2007 ontstaan uit een fusie van de voormalige CVB (voorheen Centrale Volksbank) en de voormalige Regio Bank, die tot dan toe onderdeel van de ING Groep was.


RegioBank heeft een eigen bank- vergunning en valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel

Ouderwetse service spekt RegioBank

Door Hans Gertsen, donderdag 4 oktober 2012 de Stentor ©2012 Wegener Nieuwsmedia


DEN HAAG - Een bank die dicht bij de klanten staat en die hun taal spreekt, bestaat dat? Bij RegioBank doen ze in ieder geval hun best. De relatief kleine bank gebruikt al een tijdje bewust dialecten en streektalen in reclamespotjes op de radio. De boodschap van die per regio verschillende spotjes is duidelijk: „We spreken letterlijk en figuurlijk de taal van de klant", zegt Hans van den Bor, directievoorzitter van RegioBank.



Het is niet het enige aspect waarin de bank zich onderscheidt van veel grotere concurrenten. Terwijl veel banken zich terugtrekken uit dorpen en kleinere kernen en hun activiteiten concentreren in steden en grotere plaatsen, groeit juist het aantal RegioBank-kantoren. Dit jaar kwamen er vijftien bij.